رسولان اهل کوفه نامه هاىشان را براى امام حسین (علیه السلام) به مکه رسانیدند و پویسته کاغذها و نامه ها رسید تا نیمه ماه، دوازده هزار کاغذ نزد آن حضرت جمع شد پس آن حضرت مسلم را به کوفه روانه فرمود چنانچه بعد اشاره به آن خواهیم نمود.

روز دهم ماه مبارک رمضان در طول تاریخ، شاهد رخدادها و حوادثی بوده است و طبق روایات، اعمالی و دعاهایی نیز برای این روز ذکر شده است.

روز : بنابرنقلی زفاف جناب خدیجه (علیها السلام) با حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) در فاصله زفاف با عقد ازدواج دو نقل هست: روز بعد از تزویج یا ششماه بعد آن

روز : بنابرنقلی رحلت جناب خدیجه (علیها السلام) سال 10 بعثت

تصویر
تصویر مراقد مطهرة جنة المعلا در مکه قبل از تحریب وهابیان، این عکس با کیفیت مناسب توسط عکاس مخصوص بادشاه عثمانی برداشته شده و در آلبوم سلطنتی تا کنون محفوظ بوده و اخیرا منتشر شده است.

و در این روز (سه سال پیش از هجرت) حضرت خدیجه (سلام الله علیها) از دنیا رحلت کرد و جلالت شأنش زیاده از آن است که احصا شود. جنابش از بانوان خازن وحی و حاملان مواریث انبیاء و اوصیاء الهی (علیهم السلام) بوده که به حضرت رسول الله (صلى الله علیه و آله) منتقل نموده، وی تمام ثروت و سرمایه تجارتی و موقعیت و مکنت و توان خود را در خدمت حضرت رسالت صرف نمود، بطوریکه هنکام رحلت بارجه اى براى کفن خویش نداشت، و از حضرتش خواست. وی مادر فرزندان حضرت رسول الله (فاطمة - قاسم - طاهر - طیب) بود، دخترانش زینب و رقیه و ام کلثوم نیز دخترخوانده حضرت رسول الله (صلى الله علیه و آله) بود.
و شایسته باشد که در این مقام بذکر مختصرى از حال زوجات حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) اشاره مى گردد.
زنهائیکه آن جناب با آنها زفاف فرموده یازده است.
اول: زوجه نخستین آن حضرت خدیجه بنت خویلد است که تا او زنده بود حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) زنى دیگر نگرفت و حرمت او را رعایت میداشت و سبقت اسلام و خدمات او بر رسول خدا (صلى الله علیه و آله) زیاد از آن است که ذکر شود و بس است در فضیلت او که والده حضرت زهرا (علیه السلام) است و ذرارى رسول خدا (صلى الله علیه و آله) تمام منتهى میشوند باو.
دوم: سودة بنت زمعة قرشیه است گویند در سال هشتم هجرت حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) خواست او را طلاق گوید. عرض کرد: میخواهم در سلک زوجات باشم مرا طلاق مگوى، و نوبت خود را بیکى از زوجات بخشید و او همان است که گاهى بسخنان مطایبه آمیز حضرت را متبسم میساخت. در اواخر خلافت عمر یا زمان حکومت معاویه در مدینه وفات کرد و اسماء بنت عمیس براى او ترتیب نعش داد.
سوم: عایشه دختر ابوبکر است که کنیه اش ام عبدالله است بنام خواهر زاده اش عبدالله زبیر در شب هفدهم این ماه وفاتش ذکر مى شود.
چهارم: حفصه دحتر عمر است. گویند وقتى حضرت او را طلاق فرمود، عمر خاک بر سر پراکند که: دیگر از بهر من چه مکانت ماند؟ و چندان الحاح کرد تا که آن جناب رجوع فرمود. به قولى در سنه 41 وفات کرد و مروان بن الحکم حاکم مدینه بر او نماز خواند و در بقیع به خاک رفت.
پنجم: زینب بنت خزیمه است که تزویجش در نیمه این ماه واقع شده است.
ششم: ام سلمه بنت ابى امیة است و او دختر عاتکه است که عمه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بود و او واپس ترین همه زنان رسول خدا (صلى الله علیه و آله) وفات کرد.
هفتم: زینب بنت جحش است که مادرش امیمه دختر عبدالمطلب است و او در پیش، زوجه زید بن حارثه بوده و او همان است که خدا او را براى حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) تزویج کرده و فرموده: فلما قضى زید منها وطرا زوجناکها. و خبر ولیمه در زفاف او و نزول آیه: فاذا طعمتم فانتشروا، در جاى خود رفته. گویند وقتى رسول خدا (صلى الله علیه و آله) با زنان خویش فرمود: اطولکن یدا اسرعکن لحوقا بى، یعنى چون من از جهان بیرون شوم آنکس از شما که دراز دست تر است زودتر به من ملحق شود. زنان قصبه بر گرفتند و دستهاى خود را پیمودند. سوده را دست درازتر بود و بعد از رسول خدا چون نخستین زینب وفات کرد دانستند که درازى دست کنایه از کثرت خیرات و صدقات بوده، چه زینب بدست خود زحمت حرفت مى کشید و مزد آنرا بصدقه میداد.
هشتم: جویریه دختر حارث بن ابى ضرار است که در سال پنجم یا ششم هجرت زوجه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) شد و در حدود سال پنجاهم وفات کرد.
نهم: ام حبیبه دختر ابوسفیان است که زوجه عبیدالله بن حجش بود و بجانب حبشه هجرت کرده بود. شوهرش از دین اسلام بدین نصرانیت در آمد و مرتد شد و بعد از چندى بمرد. پس از آن نجاشى پادشاه حبشه او را براى حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) خواستگارى کرد و جعفر بن ابیطالب و خالد بن سعید بن العاص عقد او را خواندند. نجاشى کابین او را بداد و ولیمه بمردم خوارنید و او را براى رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بفرستاد در سال چهل و دوم یا چهارم وفات کرد.
دهم: صفیة دختر حى بن اخطب است که نسبش بحضرت هارون نبی منتهى میشود و او سابق زوجه کنانة بن الربیع بود. کنانة در حرب خبیر کشته شد و صفیه اسیر شد. رسول خدا (صلى الله علیه و آله) او را خاص خویش گردانید، پس او را آزاد ساخت و اعتاق او را صداق او فرمود و در مراجعت از خبیر در منزل مهبا با او زفاف فرمود و چون بمدینه وارد شد او را در خانه حارثة بن النعمان فرود آورد و زنان انصار چون وصف جمال او را شنیده بودند بدیدار او شتافتند و عایشه و حفصه و زینب و جویریه نیز بلباس مبدل بدیدار او شدند و او را تماشا کردند. حفصه به جویریه گفت: زود باشد که این جاریه بر ما غلبه کند. گفت: او از قومى است که زنان ایشان نزد شوهر کم بخت باشند و عایشه و حفصه گاه گاهى او را هدف تیر زبان میکردند. وقتى رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بر صفیه وارد شد او را گریان دیده سبب پرسید. عرض کرد: عایشه و حفصه میگویند ما بهتریم از تو، چه ما را شرف قرابت است و هم زنان اوئیم. فرمود: چرا نمیگوئى پدر من هارون و عم من موسى و شوهر من محمد (صلى الله علیه و آله) است؟ و صفیه در زمان عمر وفات کرد.
یازدهم: میمونة دختر حارث است و مادر او هند است که در حق او گفته اند: هى اکرم عجوز جمعت على الارض اصهارا. حاصل آنکه زنى بمرتبه او نرسید در بزرگى دامادها، چه یک دخترش میمونه زن حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) و دیگر ام الفضل زن عباس عموى رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بوده و دیگر اسماء بود که از شوهر دیگر عمیس آورده بود و او در اول زوجه جعفر بن ابیطالب بود و بعد زوجه ابى بکر شد و بعد زوجه امیر المؤمنین گردید و از هر سه فرزند آورد و از ابوبکر محمد را بزاد و دیگر زینب بنت عمیس بود که زوجه حضرت حمزه (علیه السلام) بوده و دیگر سلمى بنت عمیس بود که زوجه شداد بن الهاد صحابى معروف بوده.
بالجمله میمونه در سال هفتم در مراجعت از عمره قضا در ارض سرف که در نواحى مکه است بتزویج رسول خدا (صلى الله علیه و آله) در آمد و زفاف او در آنجا واقع شد چنان اتفاق افتاد که بعد از چهل و چهار سال در همان منزل وداع جهان گفت و در محل قبه زفاف بخاک سپرده شد.
باتفاق علماء سیر حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) با این یازده زن زفاف فرمود. خدیجه و زینب بنت خزیمه در حیات آن حضرت رحلت کردند و 9 زن دیگر بعد از آن حضرت وفات کردند، چنانچه معلوم شد.
نقل است که: خطب (صلى الله علیه و آله) خمس عشر و تزوج ثلاث عشر و زف باحدى عشر و توفی عن تسع: حضرت از 15 زن خواستکاری فرمود و 13 زن را عقد نمود و 11 زن را زفاف نمود و وقت وفات 9 زن داشت


روز : خروج حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) به عزم فتح مکه سال 8 هجرت

روز : اجتماع مردم کوفه در خانه سلیمان بن صرَد خزاعی و نامه نوشتن برای حضرت امام حسین (صلوات الله علیه) سال 60 هجرت .

روز : رسیدن فرستادگان ودعوت نامه های کوفیان به حضرت امام حسین (صلوات الله علیه) سال 60 هجرت.

و در روز دهم نیز سنه 60, رسولان اهل کوفه نامه هاى ایشان را براى امام حسین (علیه السلام) به مکه رسانیدند و پویسته کاغذها و نامه ها رسید تا نیمه ماه، دوازده هزار کاغذ نزد آن حضرت جمع شد پس آن حضرت مسلم را بکوفه روانه فرمود چنانچه بعد اشاره به آن خواهم نمود.

روز : بنابرنقلی وفات حضرت زینب کبرى (علیها السلام) سال 62 هجرت


روز : بنابرنقلی ولادت حضرت امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) سال 232 هجرت

http://www.parsiblog.com/Main.aspx

آئین هنگام

شب دهم ماه رمضان:
بیست رکعت نماز دارد. در هر رکعت صد و سى مرتبه توحید.

روز دهم ماه رمضان:
بخواند: اللهم اجعلنى من المتوکلین علیک و اجعلنى من الفائزین الیک و من المقربین لدیک باحسانک یا غایة الطالبین.




برچسب ها : خدیجه  ,  وفات  ,  امام  ,  حسین  ,  رحلت  ,  رسول  ,