خداوند در قرآن مسئله حقوق مطرح نشده و حذف شده زنان را از حاشیه به متن آورد و در کنار مباحث مهمی همچون توحید، معاد و نبوت قرار داد.

رحیم پور ازغدی

قرآن خدمت بزرگی به بشریت و به طور خاص به جامعه زنان کرد و این قرآن بود که انرژی زنان را در تاریخ آزاد کرد و آنان را بدون ظلم به مرد و بدون فرو پاشاندن خانواده و سلب عزت و کرامت زن از حاشیه به متن آورد و در نوع تقسیم کار مصلحت درجه اول را مصلحت زن قرار داد.

قرار دادن حریم برای زن ، خدمت به زن است

قرآن، حریمی برای زن کشید که او را از دست مردان هرزه در امان نگه دارد،

قرآن انسانیت زن را مقدم بر جنسیت او و علم، ایمان، اراده و انواع حقوق را برای نخستین بار در تاریخ بشر به رسمیت شناخت و از آن بحث کرد.

نمونه از خدمات قرآن به جامعه زنان

کلمه حق و حقوق که در قرآن آمده بیش از نصفی از آن مربوط به حقوق زن و خانواده است، یعنی خداوند در یک سطح از این آیات از حق کشتن انبیاء، حقوق اقتصادی، حق قصاص، حق نفی ظلم، حق توحید و نبوت و معاد سخن گفته و در بخش دیگر به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم به مسئله حقوق زنان پرداخته است.

خداوند مسئله حقوق مطرح نشده و حذف شده زنان را از حاشیه به متن آورده و در کنار حق توحید و معاد و نبوت قرار داد که چندین آیه در قرآن همچون آیات 24 بقره، 79 هود، 26 بنی‌اسرائیل و ... وجود دارد.

خدمت قرآن به جامعه زنان

 


 

خداوند در قرآن مسئله حقوق مطرح نشده و حذف شده زنان را از حاشیه به متن آورد و در کنار مباحث مهمی همچون توحید، معاد و نبوت قرار داد.

 


 

رحیم پور ازغدی
قرآن خدمت بزرگی به بشریت و به طور خاص به جامعه زنان کرد و این قرآن بود که انرژی زنان را در تاریخ آزاد کرد و آنان را بدون ظلم به مرد و بدون فرو پاشاندن خانواده و سلب عزت و کرامت زن از حاشیه به متن آورد و در نوع تقسیم کار مصلحت درجه اول را مصلحت زن قرار داد.

 


قرار دادن حریم برای زن ، خدمت به زن است

قرآن، حریمی برای زن کشید که او را از دست مردان هرزه در امان نگه دارد،

قرآن انسانیت زن را مقدم بر جنسیت او و علم، ایمان، اراده و انواع حقوق را برای نخستین بار در تاریخ بشر به رسمیت شناخت و از آن بحث کرد.

نمونه از خدمات قرآن به جامعه زنان

کلمه حق و حقوق که در قرآن آمده بیش از نصفی از آن مربوط به حقوق زن و خانواده است، یعنی خداوند در یک سطح از این آیات از حق کشتن انبیاء، حقوق اقتصادی، حق قصاص، حق نفی ظلم، حق توحید و نبوت و معاد سخن گفته و در بخش دیگر به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم به مسئله حقوق زنان پرداخته است.

خداوند مسئله حقوق مطرح نشده و حذف شده زنان را از حاشیه به متن آورده و در کنار حق توحید و معاد و نبوت قرار داد که چندین آیه در قرآن همچون آیات 24 بقره، 79 هود، 26 بنی‌اسرائیل و ... وجود دارد.

سخن قرآن از حجاب زن و مرد به طور توأمان سخن می‌گوید. خطاب اول قرآن به مردان است که مراقب نگاه‌هایشان باشند و نگاه انسانی و برادرانه و خواهرانه نسبت به او داشته باشند و بعد از آن خطاب به زنان سخن می‌گوید

 

قرآن اطراف زن چند حریم کشیده که یک حریم حول بدن اوست که در دسترس مردان نباشد، حجاب محدودیت برای زن نیست بلکه محدودیت برای چشم مرد و برای کنترل اوست و در واقع دفاع از انسانیت زن است.

حجاب توأمان زن و مرد در قرآن

سخن قرآن از حجاب زن و مرد به طور توأمان سخن می‌گوید. خطاب اول قرآن به مردان است که مراقب نگاه‌هایشان باشند و نگاه انسانی و برادرانه و خواهرانه نسبت به او داشته باشند و بعد از آن خطاب به زنان سخن می‌گوید.

تقدم انسانیت زن بر جنسیت او در قرآن

قرآن آمد تا انسانیت زن را مقدم بر جنسیت او قرار دهد . تا قبل از نزول قرآن در سراسر عالم چه به نام دین و چه به نام شرک به زن جز به جنسیت او نگاه نمی‌کردند اما قرآن آمد و اجازه نداد، آنجایی که حضور زنان موجب لذت مردان می‌شود اتفاق بیافتد، اما در عین حال بر تکامل، رشد و مسئولیت‌پذیری زنان در عرصه‌های مختلف تأکید کرد. 

معیار فضیلت در قرآن ؛ زن بودن یا مرد بودن ؟!

از نظر قرآن هیچ فضیلتی بین انسان‌ها جز در تقوا و عمل صالح نیست . قرآن به شدت در برابر همه این انحرافات و ظلم‌ها که در گذشت نسبت به حقوق زن می‌شد ایستاد و گفت ارزش انسانی به جنسیت نیست، بلکه عمل هر عمل‌کننده‌ای ملاک است یعنی عمل زنانه و مردانه نزد خداوند نداریم.